Înapoi la Lifestyle

Arta de a călători: eu, mama și salteaua de yoga

Am să numesc această serie de cuvinte ce urmează a se completa unele pe celelalte într-un amalgam de situații și întâmplări astfel: jurnal de călătorie.

Inspirată de ideea mamei, aceea de a pleca împreună în fiecare an într-un loc cu o destinație precisă, am decis ca fiecare călătorie alături de această ființă minunată, mama, să-mi deschidă universul curiorizății și să plec în căutarea unor altfel de amintiri. Genul pe care nu le cumperi dintr-un magazin de suveniruri ci mai degrabă le colecționezi în mintea și sufletul tău.

Ele se numesc “crâmpeie de timp” și au puterea de a te teleporta de fiecare dată când îți aduci aminte de portocalul întâlnit la marginea drumului din care ai rupt în mod intenționat și cu încredere un fruct care miroase a copilărie, despre care o să îți amintești mai mereu de acum încolo.

Unii o numesc “vacanță”, “citibreak” sau “out of office”, eu o numesc “călătorie”, o colecție de momente pentru “reconectarea sinelui”.

Jurnalul meu de călătorie începe: un ghiozdan, eu, mama și salteaua de yoga.
Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_1

Husă saltea yoga confecționată manual, model cusut în Thailanda, cumpărată de la Yoga Day by Yoga City. Realizată de bodhiyoga.ro

Destinație: Corfu, Grecia.

Intenția călătoriei: timp petrecut cu mama.

Bilete: dus-întors, 7 zile călătoare, soare.

Pregătirea: un hotel de 3 stele și câteva excursii planificate.

Așteptări: o plajă cu nisip fin, un pat confortabil.

Realitate: șoferi anxioși și nepoliticoși, un ghid grăbit, un hotel aproape părăsit, murdar și pe la colțuri ruginit, un dezastru.

Soluție: abandonarea ‘corabiei’ și replanificarea unei călătorii într-un oraș despre care nu știi mai nimic.

Status: explorator.

În sfârșit am ajuns în Corfu. De obicei, atunci când plec într-o călătorie planificată de către o agenție de travel, nu mă aștept să ajung într-un paradis, însă nici să adorm într-o cameră în care aș putea să las urme de curățenie pe podeaua murdară. Hotelul nostru era un loc al nimănui, într-o zonă neîngrijită și pe acea parte a insului unde nu prea găsești un loc bun de plajă, cu prosoape galbene și un manager care confunda barul cu recepția.

Am închis ochii, am respirat adânc. Am repetat. În tot acest timp, ochii mamei ardeau în flăcări, ne aflam în acest loc pe o stradă îngustă, fără conexiune la internet și cu un bar care mirosea puternic a tutun și bere uscată.

Acela a fost momentul în care am realizat că deși am plătit o agenție de travel pentru această memorabilă experiență, eu sunt ceea ce aleg să mi se întâmple și nu suma de alegeri pe care cei din jur le orchestrează uneori în dezavantajul nostru.

Am găsit în cele din urmă un loc cu internet și am rezervat un apartament descoperit pe Airbnb, chiar în inima vieții urbane – Corfu Old Town.

Acum trebuie să ne descurcăm singure, într-un oraș pe care nu îl cunoaștem, cu o hartă screenshot pe telefon și un singur autobuz care ajunge în stație o dată la ceva timp.

Am început să mă întreb ce îmi doresc cu adevărat de la această călătorie, iar inspirata idee de a avea cartea lui Alain de BottonArta de a călători – chiar în geanta mea, nu a făcut decât să mă ajute și să mă transform rapid într-un explorator.

“Dacă viețile noastre sunt dominate de căutarea fericirii, poate că puține activități dezvăluie atâtea despre dinamica acestei căutări – cu toată ardoarea și paradoxurile ei – înafara călătoriilor noastre. Ele exprimă, oricât de neclar, o înțelegere despre ce viața ar putea fi, în afara constrângerilor profesionale sau a luptei pentru supraviețuire. Totuși, rar sunt călătoriile considerate a prezenta probleme filozofice – vreau să spun, probleme care reclamă gândire, alta decât cea de ordin practic.” Alain de Botton în Arta de a călători.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_3

Alain de Botton – Arta de a călători, cumpărată cu 2 ore înainte de plecarea în Corfu, Cărturești Verona.

Iată, mă aflam într-un loc despre care nu știam mai nimic, iar TripAdvisor îmi afișa cel puțin o sută de destinații fascinante și trasee experimentate de către alți useri.

Depășită de acest val obositor de informație, noua dimensiunea îmi spunea că ar trebui să mă bucur mai mult de momentul prezent și nu de proiecția unor locuri în care aș putea să ajung. Lecția numărul 1: simplifică, alege doar esențialul, ar spune zenhabits.net, blogul care se află în top 50 cele mai accesate din America.

Am început așadar să lucrez la relația mea legată de așteptări versus realitate și în loc să mă întorc cu o mie de obiective turistice vizitate, m-am gândit că m-aș putea întoarce cu o colecție de gânduri mărunte, neomagiate, dar care să îmi îmbogățească viața.

“Explorator” a devenit astfel badge-ul călătoriei mele, iar câteva ore mai târziu aveam să ajung într-o băcănie unde am întâlnit o familie atât de prietenoasă încât m-am întrebat pentru o secundă ce ar fi dacă aș trăi câteva zile cu sentimentul că sunt de aici.

“Suntem copleșiți de sfaturi despre unde să călătorim și auzim atât puține despre cum și de ce ar trebui să o facem – arta de a călători pare să dea naștere în mod natural la înțelegerea a ceea ce filozofii greci numeau eudaimonia sau împlinirea umană.”

Cum ar trebui să călătoresc? Ca și cum aș fi în propriul meu oraș. Cu atenție pentru a-i observa pe cei din jur și pe mine în raport cu aceștia, cu încredere și curaj pentru a spune că prețul unui produs este nejustificat de scump și reprezintă o oportunitatea în favoarea localnicilor, cu mers la piață și evitat zonele frecventate de turiști.

Fiecare pas avea să ma ajute să descopăr Corfu dintr-o nouă perspectivă: nu din cea a turistului care colecționează suveniruri și mese la restaurant ci din cea a călătorului care adună gânduri, momente, povești și care în cele din urmă gătește acasă bucurându-se de prospețimea locală.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_18.jpg

Sweet N’ Spicy este un magazin mic pe care l-am găsit rătăcind p străduțele din Old Town Corfu. Vei întâlni o familie pasionată de stil de viață sănătos, foarte prietenoasă și cu grijă în selecția ingredientelor: foi de dafin culese chiar de ei, roșii uscate pregătite în ziua respectivă, ulei extra virgin de măsline produs de familia lor în Thasos. Prețuri foarte bune: 33 euro pentru 9 litri de ulei de măsline de-un verde bogat. Am rămas la povești timp de un ceas, aici am aflat multe insight-uri locale legate de proveniența ingredientelor. Au un magazin online și livrează all over the world.Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_19.jpg

Cum arată o zi din viața unui călător? Iată câteva alegeri sănătoase de aruncat în valiza ta.

Începe dimineața devreme

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_4

7:00 dimineața: probabil te gândești de ce să te trezești atât de devreme în vacanță.

Este mai simplu decât crezi: ai nevoie de energie ca să navighezi într-un oraș nou. Cei mai mulți dintre noi se întorc mai obosiți decât au plecat, însă călătoria nu e despre a rătăci fără busolă și ceas pe străzile labirint ale destinației tale, ci mai degrabă despre a-ți reîncărca bateriile.

O oră de exerciții matinale, yoga sau stretching lejer, 30 de minute de meditație, un mic dejun hrănitor și poți să îți începi ziua la 09:30 privind lumea din jurul tău cu alți ochi.

Gata să planifici noile descoperiri din cafeneaua pe care tocmai ai găsit-o pe TripAdvisor. Aici citești reviewuri despre locurile pe care urmează să le întâlnești, configurezi trasee pe Google Maps și estimezi timpul pe care ți-l propui să îl dedici fiecărui moment în parte.

Un gând îmi spune că ar fi bine să aleg doar trei obiective și să ignor alte informații. Gândul este chiar Leo Babuta, creatorul blogului zenhabits.net.

La 10:00 sunt gata să încep o nouă zi care mă așteaptă deja cu un plan. În timp ce alții abia se trezesc și își împleticesc picioarele până la prima cafenea din colț, eu sunt deja în căutarea primului punct de pe hartă.

Mergi la piață

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_5

Corfu nu este un oraș prietenos cu natura, meniurile restaurantelor propun preparate care se repetă indiferent de locul în care te afli, în timp ce în supermarketuri ai să găsești doar produsele de bază. Nici prețurile nu sunt așa de user friendly, nota de plată arată în cele din urmă un total de 20 de euro pentru un prânz obișnuit. Adică exact cât ar costa ingredientele alese din piață, suma meselor preparate pentru două zile de vacanță.

Nimic nu se compară cu prospețimea locală, cu spiritul comercianților de a negocia și cu bogăția de culori și opțiuni pe care o găsești aici.

În plus, serios îți spun că e timpul să înlocuiești anxietatea magazinelor cu plăcerea de a alege cu mână ta fructe și legume culese din grădinile micilor producători.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_10

Kerkira, Old Town Corfu: o singură piață care este deschisă doar până la ora 14:00, exceptând zilele de duminică. Am aflat asta întrebând un chelner despre modul în care fac ei shopping pentru cumpărăturile zilnice, în cele din urmă am povestit aproape 30 de minute despre specificul magazinelor de aici.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_9

Prețurile sunt piperate în orice zonă te-ai afla, iar supermarketurile nu sunt o opțiune pentru că se găsesc foarte greu, în plus nu arată îngrijit, iar legumele și fructele nu sunt în cea mai bună formă. Am găsit doar două puncte mai mari, magazinele se numesc AB și este nevoie să iei autobuzul albastru cu numărul 7 până aproape de Gouvia (aproximativ 20 de minute din centrul vechi, 2,30 euro biletul pentru o singură călătorie).

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_8

Există LIDL, însă grecii preferă să cumpere de la micile magazine. Piața rămâne în continuare cea mai bună alegere.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_7Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_11

Gătește acasă, simte-te ca acasă

Dacă vorbim despre “acasă” când ne referim la o clădire, înseamnă pur și simplu că îi recunoaștem starea pe care o căutăm. “Acasă” poate fi un aeroport sau o bibliotecă, o grădină sau un restaurant, nu trebuie să ne ofere o reședință permanentă pentru a ne depozita hainele ca să merite acest nume. În cazul meu, “acasă” este un apartament inchiriat de pe Airbnb, pe stada Linou Kovegina 22, Old Town Corfu, etajul cinci. Un acoperiș cu trei camere, două terase spațioase și o bucătărie cu ibric și storcător de fructe, toate facilitățile incluse plecând de la o investiție de aproximativ 20 de euro pe noapte (vezi aici).

În micile călătorii pe care le facem zi de zi, obișnuim să străbatem orașul dintr-un capăt într-altul sau chiar să descoperim o insulă întreagă. În orice caz, vom parcurge distanțe de minim 20-30 de kilometri. Iar de cele mai multe ori nu știm ce surprize ne aduce noul loc, iar dacă n-am apucat să facem research, atunci chiar s-ar putea să ne trezim că nu avem prea multe opțiuni de shopping.

În fiecare dimineață pregătesc: salată de fructe, sendvișuri sau tarte rapide și punguțe cu snacksuri din legume. Aranjez noile preparate într-o geantă termoizolantă and I’m ready to go! Îmi sar în ajutor atunci când vreau să stau mai mult la plajă sau când nu găsesc un restaurant în drumul meu.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_14.jpg

Respiră în prezent

Memoria, un instrument de simplificare și selecție, își propune să așeze în propriile sertare numai ceea ce consideră “bun de păstrat”. Iar aici intervine o unealtă pe care o putem folosi: atenția sau modul în care observăm lucrurile din jurul nostru este și modul în care informația este asimilată.

“Pe scurt, prezentul ar putea fi comparat cu un film de lungă durată din care memoria și anticipația selectează instantanee fotografice.”

Din călătoria mea de șapte zile, memoria activă poate reține în cele din urmă doar câteva imagini statice. Iar corpul și mintea mea se dovedesc de cele mai multe ori a fi complici temperamentali în misiunea de mă bucura de momentul prezent.

Așa că, înainte de a începe să mă plâng de lucrurile din jurul meu și să observ acele aspecte care mă deranjează, aleg să pun stop avalanșei de gânduri și să mă concentrez asupra momentelor pe care vreau să le trăiesc și pe care vreau să le rețin.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_15.jpg

Un peisaj sublim, un bar chiar pe marginea stâncilor – La Grota: aici ajungi cu Green Bus (2,50 euro din centrul vechi, aproximativ 20 de km.) în mai puțin de 40 de minute. Cel care are barul este italian și cu siguranță este fan Nouvelle Vague, Bonobo și Radiohead pentru că am recunoscut o mare parte din playlistul de aici. În zona Palaiokastritsa Beach găsești mici golfulețe și câteva restaurante. Recomand să alegi excursia de 10 euro: tur cu barca, abia apoi să te descoperi care va fi locul în care urmează să faci plajă. De evitat: restaurantele de pe marginea mării, sunt foarte scumpe, iar preparatele lasă de dorit.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_16.jpg

Un hotel murdar devine o oportunitate pentru a ajunge într-un superb apartament găsit pe Airbnb, un șofer nepoliticos devine o alegere pentru a merge pe jos – timp în care descoperi povești noi, o masă la un restaurant mult lăudat, dar al cărăr preparate întârzie să apară, devine un moment bun pentru a mă conecta la internet și a găsi cu drag următoarea destinație, iar o mamă agitată devine dialog pentru a descoperi lucruri noi despre relația noastră.

“De fapt, capacitatea noastră de a fi fericiți de pe urma obiectelor cu valoare estetică sau a bunurilor materiale depinde de satisfacerea mai întâi a unui rând de nevoi emoționale sau psihologice, printre care și nevoia de înțelegere, iubire și respect.”

De cele mai multe ori înțelegem greșit ceea ce ne menține buna-dispoziție și devenim anxioși în fața unei note prea mari, a neatenției din partea chelnerului etc.

Invitația la călătorie nu înseamnă să te deplasezi dintr-un loc într-altul ci să te conectezi cu adevărat la noile situații care uneori…te pot scoate din zona de confort.

Observă lucrurile din jurul tău

“Călătoriile sunt aceste invitații de a descoperi farmecul noutății lucrurilor de zi cu zi, trezind atenția minții din letargia obișnuinței și îndreptându-o către gingășia și minunățiile lumii din fața noastră, o comoară inepuizabilă, dar pentru care, ca urmare a peliculei familiarității, avem ochi și totuși nu vedem, avem urechi care nu aud și inimi care nici nu simt, nici nu înțeleg.”

După William Wordsworth “gingășia” naturii ar putea, la rândul ei, să ne încurajeze să găsim binele dinăuntrul nostru. Doi oameni care stau pe marginea unei stânci, deasupra unei mări albastre, ar putea să-și schimbe nu numai relația cu natura, dar și relația lor.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_17.jpg

Nu, aceasta nu este o piscină. Este chiar marea ionică.

În singurătatea colectivă, în fața acestor sublime peisaje, după câteva minute de visare, am putea simți că am fost returnați nouă înșine – adică repuși în contact cu sentimente și idei importante pentru noi.

“Mediul de acasă ne ține ancorați de persoana care suntem în viața obișnuită, dar care s-ar putea să nu fie cea care suntem în esență, în timp ce călătoriile ne oferă oportunitatea de a scăpa de obișnuințele minții noastre.”

Călătoriile sunt acele invitații nu doar pentru a descoperi locuri noi ci și pentru a trăi din plin în timp ce relația cu lucrurile din jur se schimbă. Sunt momente de inspirație și de căutare, de explorare ale adâncurilor mării, dar și ale celor mai ascunse emoții ale noastre. În cele din urmă, destinația nu este un punct final ci doar un proces cu ajutorul căruia ne întoarcem acasă cu bateriile încărcate, gata să o luăm de la capăt în agitația orașului. Arta de a călători înseamnă să alegi doar esențialul din multele opțiuni pe care le-ai putea explora.

Eu te invit la single tasking și să îți stabilești în fiecare dimineață obiectivele călătoriei tale. Fie că ești pe o insulă precum cea din Corfu, sau în drumul obișnuit către birou.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_20.jpg

Muzeul de Artă Asiatică, Old Town Corfu. Cele ce urmează: India, China. Figurine de bronz cu pietre semiprețioase, sculpturi din lemn, porțelanuri decorative.

Arta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_23.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_22.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_24.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_26.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_25.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_21.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_28.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_29.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_30.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_31.jpgArta de a calatori_yoga travel Corfu Greece_32.jpg

Mia Munteanu_Yoga City

Namaste, dragă cititorule! Sunt Mia Munteanu și împreună vom explora universul yoga: de la sfaturi și recomandări pentru începători până la articole de lifestyle, well being și viață sănătoasă. Sunt cofondatoarea proiectului Yoga City și cred că putem fi happy citizens și acasă, dar și la birou. Mai cred că împreună putem construi un oraș mai sănătos. Cum? Citind, descoperind, punând în practică toate lucrurile bune pe care le învățăm.