Înapoi la Explore Yoga

Yoga ABC: termeni explicați pe limba începătorilor

Atunci când ești începător întâlnești o groază de termeni noi, practici și sfaturi diferite. E destul de ușor să te rătăcești în universul Yoga, este o practică complexă, iar practicarea acestei forme de activitate presupune mai mult decât o simplă așezarea a corpului într-o anumită postură.

Probabil ai auzit în timpul practicii anumiți termeni pe care nu ai știut exact cum să îi traduci: ce vrea să spună instructorul? Ce trebuie să faci?

Instructorii de Yoga vorbesc pe limba lor, adică în sancrită. E și normal să fie așa ținând cont de faptul ca sanscrita este una dintre cele mai vechi limbi practicate în India, iar Yoga a luat naștere aici.

O să auzi des: “strânge Mula”, “mai facem o Vinyasa”, “înapoi la Chaturanga”, “acum ducem atenția la Drishti”, “ne pregătim pentru Mantra finală”, “aducem mâinile în Mudra”, iar exemplele pot continua.

Ca să îți fie mai ușor, ne-am gândit să realizăm un ABC de Yoga, iar astăzi vom începe cu un dosar explicativ al celor mai folosiți termeni.

1. Yoga

  • “yuj” înseamnă “a alătura”, “a uni”
  • uniunea dintre corp, minte și suflet

2. Asana

  • “ postura din Yoga stabilă și ușoară” – Patanjali
  • asana = “a sta”, “așezare”
  • asana este una dintre cele 8 limbi ale practicii Yoga
  • urmărește fixarea posturilor până la o stare de confort în timp ce practicantul devine conștient de corpul, mintea și lucrurile din jurul lui
  • asana poate fi definită și ca postura sau poziția care te ajută să îți stăpânești corpul controlând evoluția fizică și spirituală

Citește și: Ce este o asană?

3. Bandha

Contracții musculare sau încuietori – odată activate, acestea te ajută să controlezi strategic anumite părți ale corpului tău, adică să susții greutatea corpului fără să soliciți anumite zone care se pot inflama în urma unui efort. Există 4 zone care te ajută să faci asta:

  • Mula Bandha: încordarea mușchiilor pelvieni
  • Uddiyana bandha: încordarea mușchiilor abdominali până la diafragmă
  • Jalandhara Bandha: încordarea mușchiilor gâtului
  • Maha Bandha: încordarea tututor zonelor menționate mai sus

Citește și: Scurtă introducere în Ashtanga Yoga.

4. Chakra

Chakra înseamnă “roată” și se referă la centrii energici din corp. Centrii energetici sau Chakrele sunt situate între baza coloanei și partea superioară a capului.

Energia interioară este activată cu ajutorul unor exerciții specifice care au rolul de a încălzi anumite zone din corp. În practica Yoga vei auzi anumiți instructori care spun că lucrează cu Chakrele, pe scurt aceștia încearcă să direcționeze atenția către anumite puncte cheie ale corpului cu scopul de a activa energia noastră interioară. Cum fac asta? Cu ajutorul unor exerciții care încurajează vibrația.

Avem 7 centri energetici sau Chakre:

  • Muladhara (rădăcina): baza coloanei vertebrale
  • Svadhisthana (sacrele): abdomenul inferior
  • Manipura (plexul solar): abdomenul superior
  • Anahata (inima): centrul pieptului
  • Vishuddha (gâtul): zona gâtului
  • Ajna (cel de-al treilea ochi): frunte, între sprâncene
  • Sahasrara (coroana): partea superioară a capului

5. Chaturanga Dandasana

shutterstock_311459885

  • “4 membre” sau “planșa corpului”
  • este o asană, poziționăm corpul pararel cu pământul (similar cu o flotare)
  • greutatea corpului este susținută de degetele de la mâini și de la picioare, coatele sunt poziționare pe lângă corp și formează un unghi drept
  • întâlnim această asană atunci când practicăm Salutul Soarelui

6. Suria Namaskar A și Suria Namaskar B

Suria Namaskar_ABC Yoga_Yoga City

  • Suria Namaskar: “Salutul Soarelui”
  • “Suria” înseamnă “soare”
  • “Namaskar” înseamnă “a saluta”, “a adora”, “a se închina”

Suria Namaskar reprezintă un set de 12 posturi practicate în succesiune, fără pauză, în flow. Acest set de posturi este recomandat la începutul practicii întrucât încălzește și pregătește corpul pentru restul antrenamentului.

Există două variațiuni ale acestui set, A și B sau 1 și 2, diferența între A și B este dată de anumite posturi din cadrul setului.

7. Core

  • “core” înseamnă “miez”, “nucleu”
  • în practica Ashtanga vei auzi des “strânge abnomentul”, “nu uita de abdomen”, “folosește-ți abdomenul”
  • atunci când un instructor folosește aceste expresii, el se referă la încordarea mușchilor abdominali pentru că abdomenul reprezintă centrală a corpului
  • încordarea acestei zone te va ajuta să controlezi posturile dificile, să nu îți pierzi echilibrul, să îți susții greutatea corpului, să nu îți soliciți coloana vertebrală

8. Ujjayi

  • “Ujjayi” se traduce ca “respirația victorioasă”, “suflarea din ocean”, “respirația oceanului”
  • se traduce așa pentru că este o respirație sonoră, se aude

Inspiri adânc și controlat și expiri la fel, respirația trebuie să curgă, adică să nu fie sacadată, timpul dedicat inspirației este egal cu timpul dedicat expirației.

Unii instructori vor folosi acest termen pentru a încuraja o respirație prezentă, respirația se face doar pe nas, începătorii sunt invitați să respire ca și cum ai aburi un geam.

Sfat: nu respira pe gură, chiar și atunci când vrei să iei o scurtă pauză.

Citește și: Află cum să respiri corect și beneficiile procesului de respirație.

9. Mudra

Mudra_ABC Yoga_Yoga City

  • “Mudra” înseamnă “închidere”, “a închide”
  • este o poziție specifică a mâinilor, un gest folosit pentru a încuraja concentrarea și călătoria către interior
  • cele mai întâlnire mudre sunt: Anjali (ducem palmele împreună la inimă) și Jnana (degetul arătător și degetul mare formează un cerc, celelalte trei degete sunt întinse – vezi imaginea de mai sus)

10. Mantra

  • “Mantra” înseamnă “un mesaj sau un text sacru”, “un sfat”, “incantație”
  • o mantră este un cuvânt sau o expresie repetată cu rolul de a încurajara concentrarea în procesul de meditație

Adaugă mesajul tău

HAPPY CITIZENS