Înapoi la Fundamentals

Yoga Starter Kit: află cum să respiri corect și beneficiile procesului de respirație

Fie că ești la primele tale ședințe de Yoga sau deja ai câteva luni de când practici acest sport e important să știi că indiferent de stilul pe care îl alegi, există trei factori importanți în evoluția ta ca yoghin/i (Yogin este barbătul care practică Yoga, iar Yogini este femeia care practică Yoga).

  1. Echipamentul potrivit: salteaua, cel mai important accesoriu – află mai multe de aici
  2. Alinierea corectă: pentru o evoluția corectă – află mai multe de aici
  3. Importanța exercițiilor de respirație: te ajută să intri corect în asane până la capăt

De ce este atât de importantă respirația în practica Yoga, ce înseamnă respirație artificială, de ce oxigenul este vital pentru organismul nostru, cum să respiri în asane și care sunt beneficiile respirației corecte?

Unul dintre cele cinci Principii Fundamentele în Yoga este Pranayama, sau procesul de respirație prin exerciții controlate – așa cum putem numi mai simplu această tehnică.

Yoghinii înțeleg importanța acestor exercitții în practica de zi cu zi, de aceea de-alungul anilor au dezvoltat tehnici diferite de respirație în funcție de stilurile de Yoga practicate.

Ce este Pranayama?

Respirație în Yoga sau Pranayama este știinta respirației controlate – în Pranayama procesul respirației este alcătuit dintr-o serie de exerciții excelente pentru organismul nostru, îl ajută să echilibreze treptat funcțiile acestuia și îl pregătește pentru meditație.

  • Prana – viață plină de energie
  • Yama – disciplină și control
  • Ayama – extensie, deschidere
Cum ne ajută Pranayama în practica yoga?
  • Respirație adecvată: mai mult oxigen în sânge și creier = o viață plină de energie (Prana);
  • Tehnică corectă: organism sănătos = previne, tratează și vindecă micile afecțiuni. De asemenea, o tehnică completă de respirație te ajută să execuți corespunzător asanele din timpul antrenamentului (Yama și Ayama).
De ce e important să respiri corect?

Atât de simplu:

  • Respirația: principala cale prin care oxigenul ajunge la cele mai importante organe din corp
  • Respirația corectă: ajută la detoxifiere – toxinele din corp sunt eliberate, relaxezi corpul și mintea, te pregătește pentru efort fizic susținut
Ce înseamnă “respirație artificială” ?

În procesul corect de respirație inhalăm oxigen adânc, adică suficient pentru a ajunge în plămâni și către restul organelor și expirăm dioxid de carbon – proces care ajută la eliminarea toxinelor din organism.

În viața de zi cu zi în schimb…lucrurile stau altfel. Uităm de respirație, nu suntem conștienți de acest proces, obișnuim să respirăm scurt și uneori sacadat – de aceea suntem stresați, nervoși, supărați. Nu avem suficient oxigen pentru a hrăni plămânii și creierul. Yoghini numesc acest proces greoi: “respirație artificială”.

Marea greșeală în antrenamentele de Yoga

Atunci când practicăm Yoga, la început, “ne vine” natural să “ne ținem” respirația atunci când suntem într-o postură solictantă. Respirăm scurt, înghițim în timp ce respirăm, iar acest obicei crează tensiune în corp, poți simți că unele asanele chiar nu le poți duce până la capăt.

E important să înveți să respiri natural, astfel vei reuși nu numai să îți relaxezi corpul și mintea, dar și să atingi obiectivele pe care ți le dorești, astfel spus, să rămâi într-o asană atât cât este necesar.

Respirația în asane: folosește o respirație adecvată pentru obiective specifice.

Există să spunem o “regulă generală” pe care poți să o aplici ca începător, dar și diverse tehnici elaborate pe care poți să le aplici în funcție de posturile pe care le practici și bineînțeles obiectivele pe care vrei să le atingi.

Începători: simplu + disciplină și control

Ca să respiri corect asigură-te că oxigenul ajunge în cele trei zone importante ale corpului tău: abdomenul inferior, mijlocul abdomenului și pieptul. Inspiră mai întâi în diafragmă, apoi în mijlocul abdomenului și apoi în piept. Expirația trebuie să urmeze același proces, take your time, nu te grăbi. Când inspiri imaginează-ți că umpli un pahar cu apă. Mai întâi se umple baza paharului (abdomenul inferior), apoi centrul paharului (mijlocul abdomenului), și în sfârșit partea de sus a paharului (pieptul). Când expiri aplică același exercițiu: golești partea de sus (pieptul), apoi centrul (mijlocul abdomenului), apoi baza/fundul paharului (abdomenul inferior).

Avansați: disciplină + control, deschidere, focus, putere, forță

Dirga pranayama: pentru o deschidere mai mare în majoritatea posturilor – focus activ pe respirație, gradual în trei puncte – abdomen, plămâni, gât.

Ujjiaj pranayama: când ai nevoie de control, putere, echilibru – respirație adâncă care creează un sunet de “ocean”, un “h” controlat, inspiri și expiri pe nas.

Kapalabhati Pranayama: când vrei să rămâi mai mult într-o postură pentru a activa energia din interior (prana) prin concentrare, focus și control, o respirație foarte activă, rapidă cu inhalare pasivă (45-60 de expirații într-un interval aproximativ 30 de secunde).

 

Indiferent de stilul de Yoga pe care îl practici nu uita că magia apare atunci când conștientizezi că respirația este un proces. Vei învăța ușor ușor și vei construi puțin câte puțin. Ca să respiri corect ai nevoie de o minte calmă și un corp relaxat, folosește-ți plămânii la capacitatea lor și vei observa că în timp îți vei înbunătăți concentrarea și vei putea să folosești energia câștigată prin respirație în posturile pe care le practici și nu numai.


Mai sunt 2 comentarii

  1. » Yoga City

    […] de Yoga, inspirată din Hatha Yoga, alcătuită dintr-un set 26 de posturi și două exerciții de Pranayama. Orele de Bikram durează 90 de minute, timp în care exersezi două […]

  2. Laura Călin | A Daily Cup of YOGA

    […] Am incercat multe tipuri de yoga, incepand cu hatha yoga, apoi m-am dus la cursuri de ashtanga, yoga fierbinte, vinyasa si nirvana. Cea care mi se potriveste ca o manusa este ashtanga, de aceea practic cel putin 30 de minute de ashtanga in fiecare zi. Care sunt beneficiile? Desigur, asta este prima intrebare pe care o primesc de fiecare data. Ok, fac asta, dar eu ce primesc in schimb? In primul rand, castigi putintica rabdare. Stiu drumul asta, am trecut prin el. Apoi iti eliberezi corpul si mintea prin respiratie. Devii calm si relaxat, iar corpul tau este mai flexibil, iti poti atinge degetele de la picioare tinandu-le drepte, poti sta in pozitia lotus, etc. Mai multe beneficii yoga aici. […]

Adaugă mesajul tău

HAPPY CITIZENS