Înapoi la Explore Yoga

Yoga4kids: cum arată practica pentru mamă și bebe?

Venirea pe lume a copilului tău este cu adevărat un miracol. În secunda în care îl ții în brațe uiți toate nopțile nedormite, intoleranțele alimentare, de toate durerile. Minunea din brațele tale te încarcă cu iubire, cea mai frumoasă energie care te face să uiți tot. Dar, hai să fim sincere! Fiecare zi este o provocare. Înveți pas cu pas cum să fii mamă, iar pe lângă faptul că organismul tău încă se vindecă, nici asaltul hormonilor nu prea te ajută. Aproape necunoscută în România, practica yoga împreună cu bebelușul tău te aduce în prezent, acum și aici, te conectează cu tine și cu omulețul amuzant pe care l-ai adus pe lume.

Nu vorbesc din cărți, ci din propria experiență.

Acum 12 ani, când am devenit mamă, am experimentat cele mai interesante stări. Bucurie, fericire copleșitoare, teamă, disperare, anxietate, iar bucurie și fericire copleșitoare de ajunsesem să plâng și la reclame, mai ales dacă erau cu bebeluși.

Urmate din nou de nervozitate, agitație, teamă. În toată această furtună de emoții provocată de hormoni, asaltată și de sfaturile celor din jur care întotdeauna cred că se pricep să crească bebelușul mai bine ca mama, am închis ochii și am ales să fac ce simt. Așa că am început să mă joc cu fetița mea. Apoi, câțiva ani mai târziu, în timpul cursului de instructor yoga pentru bebeluși și copii, am recunoscut exerciții, să le spunem așa, pe care le făceam natural, fără să mă învețe nimeni, doar ascultându-mi inima și copilul.

Mommy & Baby Yoga te ajută să fii conectată, cu tine și cu bebelușul tău, să te bucuri de minunile și noile descoperiri din noua ta viața de mamă.

Nu trebuie să fi fost practicantă de yoga înainte, să fii flexibilă sau să ai cine știe ce echipamente. Clasa de yoga pentru mame și bebeluși necesită doar prezența celor doi și deschiderea ta către joacă.

Dacă îl observi cu atenție, vei vedea că bebelușii se pun singuri în posturi de yoga precum downward facing dog sau cobra, ei sunt “natural born yoghis” :) Clasa se numește așa pentru că, în primele luni de viață, mamele sunt indispensabile bebelușului, dar asta nu înseamnă că tăticii nu sunt bineveniți.

Studii recente au dovedit că bebelușii stimulați de interacțiunea pozitivă cu părinții: mângâieri, îmbrățișări, contact vizual, zâmbete, sunt mai încrezători și relaționează ușor cu cei din jur. Baby yoga permite mișcarea liberă, astfel bebelușii înțeleg mai ușor spațiul în care se află, își conștientizează propriul corp. Ajută la dezvoltarea sistemului muscular și dorm mai bine.

Cum se desfășoară clasa de Mommy & Baby yoga?

1. Masaj

mother-and-child-yoga_yoga-pentru-mama-si-copil_yoga-city_2

Imaginează-ți asta. Bebelușul gângurește și dă din piciorușe pe saltea, iar mama îi face masaj cu iubire și delicatețe. Nu trebuie să te intimideze cuvântul masaj. Gândește-te doar la atingere, mângâiere, drăgăleală. Ochi în ochi, bebelușul se bucură de atingerea iubitoare a mamei, râde împreună cu mama, comunică la nivel senzorial cu ea.

Tiffany Field, PhD, director al Institutului Touch Research de la University of Miami School of Medicine, explică reacția în lanț care se produce în creierul bebelușului în timpul masajului.

“Masajul stimulează sistemul nervos central al bebelușului. Creierul produce mai multă serotonină, denumită hormonul fericirii, și mai puțin cortizol, hormon secretat ca răspuns la stres. Ca urmare, ritmul cardiac și respirator scade, iar bebelușul devine relaxat și calm”. Tiffany Field

Masajul regulat oferit bebelușului ajută la dezvoltarea sa emoțională, dar și a simțului său tactil. Mângâierile și mișcările ritmice pe piele sunt printre cele mai puternice forme de comunicare între bebeluș și părinții săi, cea mai bună metodă de relaționare. Masajul ajută părinții să-și cunoască bebelușul, în acest fel află ce-i place și ce nu-i place, ce-l liniștește, îi cunosc nevoile și află cum să i le îndeplinească.

2. Exerciții ușoare de stretching

Mișcările sunt simple și la fel de delicate ca și masajul. Îți dau doar câteva exemple. Îi ridici ușor brațele deasupra capului, împreună și alternativ. Le încrucișezi peste corp, iar când le aduci în lateral, profiți de moment și faci o broscuță cu buzele pe burtică. Faci bicicleta cu piciorușele și nu uiți să dai pupici fiecărui degețel în parte.

3. Posturi simple de yoga cu bebe

mother-and-child-yoga_yoga-pentru-mama-si-copil_yoga-city_3Salutul Soarelui cu bebelușul în brațe. Imaginează-ți cum îl ridici deasupra capului, apoi te apleci înainte și îl așezi pe saltea.

  • Downward facing dog în timp ce bebelușul îți caută privirea. Poți să profiți de postura planșă și să-i dai un pupic pe burtică. Warrior pose cu bebelușul în brațe sau așezat pe coapsa ta.
  • Boat pose este o ocazie perfectă să-l ții pe abdomen și să-l gâdili.

Dacă ești practicantă de yoga, nu te aștepta ca la clasa aceasta să faci posturile complicate cu care ești obișnuită. Posturile sunt din cele simple, care pot fi executate împreună cu copilul tău.

4. Relaxare

Clasa se termină cu câteva minute de relaxare pentru tine și bebe. Acest moment poate să fie însoțit de muzică sau de o poveste.

mother-and-child-yoga_yoga-pentru-mama-si-copil_yoga-city_1

Beneficiile practicii yoga pentru mamă și copil

Beneficiile acestei practici, pentru mamă și bebeluș, împreună, dar și separat, sunt nenumărate.

1. Beneficii pentru mamă

Practica yoga ajută la refacerea naturală a organismului după sarcină și naștere, pentru că posturile sunt executate cu ajutorul propriei greutăți și cea a copilului, în ritmul fiecăruia. 

Mulți părinți se confruntă cu teama de a manevra bebelușul, la clasele de baby yoga capeți curaj și mai multă încredere. După ce ai învățat exercițiile, le poți face în fiecare zi acasă. Legătura între mamă și bebeluș, dar și între tată și cel mic, este facilitată de contactul piele pe piele, cuvinte de laudă și încurajare, bucuria cu care pleci de la clasă. Toate grijile par mai ușoare atunci când simți că bebelușul este fericit.

Clasele Mommy & Baby yoga sunt o oportunitate minunată de socializare, atât pentru părinte cât și pentru bebeluș. Proaspetele mame au tendința să se izoleze, stau mult cu bebelușul acasă sau în parc, iar componenta socială are de suferit. Aici poți cunoaște mai multe mame care au aceleași frământări ca și tine, aceleași griji și temeri, dar și interese. Se recomandă cel puțin 6 săptămâni de participare la clase, în acest fel beneficiile pentru sănătatea mentală a mamei sunt pe termen lung.

2. Beneficiile pentru bebe

Doarme mai bine

Deși ție poate nu ți se pare cine știe ce mișcare, pentru bebeluși este foarte solicitant și obositor. Urmarea este că bebelușii care fac yoga au un somn mai odihnitor. Și cum ei cresc în somn, rezultă că baby yoga ajută la dezvoltarea lor fizică și poate fi un avantaj pentru cei care sunt sub greutatea normală.

Ajută la prevenirea colicilor și constipației

Masajul și exercițiile precum îndoirea genunchilor spre piept, ajută la eliberarea oricăror tensiuni din abdomen. Previn colicile și constipația, iar asta se traduce într-un somn mai bun și o stare de spirit pozitivă. Iar un bebeluș vesel și odihnit înseamnă o mamă la fel de veselă și odihnită.

Încredere și conștientizarea propriului corp

Bebelușii care practică yoga își controlează mai bine propriul corp. Au mobilitate mai mare, sunt mai încrezători, nu-i deranjează niciun fel de mișcare, își controlează mai bine capul și se pare că se târăsc mai devreme. Târâtul sau mersul în patru labe este o etapă esențială în dezvoltarea armonioasă, iar în prezent, foarte mulți copii merg direct în picioare.

Alte beneficii … și sunt foarte multe

Enumăr doar câteva dintre ele. Ajută la dobândirea capacității de coordonare, echilibru și motorii. Permite bebelușilor să se miște liber, le crește forța corporală și îi ajută să-și dezvolte reflexele. Îmbunătățește musculatura, dezvoltă încredere fizică, ajută la conștientizarea propriului corp și a spațiului. Respiră mai bine și au o digestie bună. Îmbunătățește procesul de învățare și interacțiunea socială. Creează legătura la nivel emoțional și fizic cu părinții.

Dragă cititorule, sper că ți-a plăcut acest articol digital. Noi ne vedem în fiecare săptămână la Good Mood Dance Studio: aici predau clasele Mommy & Baby yoga.

Surse: 1, 2, 3, 4

LILIANA YOGA CITY

Am lucrat în presa TV și glossy foarte mulți ani, din 1997 până în 2011, iar prin 2012 am decis să fac o schimbare în parcursul meu profesional și m-am făcut instructor de yoga pentru copii. Prima certificare este Joga Moka, Budapesta, iar a doua, Rainbow Kids Yoga, școală certificată Yoga Alliance.

De atunci, mi-am luat certificarea ca instructor de fitness-aerobic și Pilates, și anul acesta voi face și cursul de instructor yoga pentru adulți.

Unde o urmărim pe Liliana?

Predă Yoga: aici și aici.

Citim articolele ei de pe blog sau o urmărim pe Facebook.


Categoria: Explore Yoga, Lifestyle

Adaugă mesajul tău

HAPPY CITIZENS